Boosta din träning och dina resultat

24 Apr

Pre-workout är kosttillskott många väljer att ta innan träning för att prestera bättre. Vanligtvis innehåller pre-workout produkter bl.a. aminosyror och koffein som kan hjälpa dig att maximera din träning genom att göra dig piggare, mer alert och öka din prestationsförmåga, men du behöver inte alla dessa kapslar och pulver för att nå bästa träningsresultat. Det går lika bra att boosta ditt träningspass genom en mer naturlig pre-workout rutin.

Boosta din träning och dina resultat

Din naturliga PWO

Koffein är den absolut vanligaste ingrediensen i pre-workout (PWO) produkter och att dricka kaffe kommer ge dig samma effekt. Drick en eller två koppar kaffe 30-40 minuter innan träningspasset, det kommer att göra dig alert och få dig att vakna till. Yerba Mate är en växt som också innehåller koffein, ett bra alternativ till kaffe som piggar upp dig innan träning och rensar ditt sinne.

Aminosyror är viktiga för muskeltillväxt. Protein består av aminosyror och det går att köpa produkter med aminosyra som exempelvis vassledryck som bara du kan mixa ihop innan träning. Annars är finns naturliga aminosyror i nötter, baljväxter, kött, fisk och mejeriprodukter. För att maximera din upptagning av aminosyror kan du äta något som innehåller en hög del snabba kolhydrater, som några bitar choklad, 15-20 minuter innan du börjar ditt träningspass. Bara att dricka ett glas mjölk eller fil i samband med träning kommer också hjälpa din kropp att bygga nytt muskelprotein.

B-vitamin är oerhört viktigt för din energiproduktion, så det är viktigt att du ser till att få i dig tillräckligt mycket i din dagliga kost. B12 finns i animaliska produkter men du kan även ta det genom kosttillskott. Det absolut viktigaste är att dricka mycket vatten innan och under ditt träningspass. Det kommer ge dig den där “pumpen” som många pre-workout produkter lovar. Dina muskelceller blir mer vätskefyllda och i och med det mer uppumpade. Dricker du grönt te ger det dig högre adrenalin nivåer, vilket uppmuntrar till ökad fettförbränning då det finns en aktiv substans i grönt te som ökar fettförbränningen genom att hämta ett enzym som normalt bryter ned noradrenalin.

Fördelar med att göra din egen pre-workout

  • Betydligt billigare
  • Naturliga ingredienser
  • Du har koll på vad du stoppar i dig
  • Inga biverkningar

Pre-workout djungeln kan verka svår att få grepp om, men med grundläggande kunskaper så kommer du snabbt märka att det är lätt att boosta din träning på ett mer naturligt sätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *